Model drukarki idealny do firmy.

21 października 2015

Dylemat pod tytułem jaki model drukarki wybrać do biura to odwieczny problem każdego kto stoi przed koniecznością jej zakupu.

Obecnie na rynku jest zatrzęsienie przeróżnych typów i modeli, każdy producent prześciga się w zachwalaniu swoich produktów, podkreślając ekologiczne i ekonomiczne korzyści płynące z zakupu. Drukarka, czy raczej coraz bardziej popularne urządzenie wielofunkcyjne (czyli połączenie drukarki, skanu i faksu w jednym) jeszcze przez wiele lat będzie obowiązkowym wyposażeniem biur, dlatego warto zastanowić się nad wyborem funkcji i możliwości które ułatwią i usprawnia pracę w biurze. Przede wszystkim ustalmy jakie mamy wymagania względem sprzętu ze względu na ilość osób które będą z niego korzystały, jakie wydruki będą najczęstsze, jakie ilości wydruków w skali roku będziemy generować w biurze? Od tych odpowiedzi zależy na co zwracać uwagę i czego wymagać. W pierwszej kolejności powinniśmy się zastanowić czy preferujemy drukarkę atramentową czy laserową? Jeszcze niedawno panował nieformalny podział zastosowania drukarek w firmach czy domach prywatnych – do tych pierwszych trafiały monochromatyczne drukarki laserowe, zaś prywatnie przeważnie korzystaliśmy z drukarek atramentowych. Jednak z biegiem lat ten podział się zaciera, i coraz częściej kupujemy tańsze modele drukarek laserowych do domów prywatnych.

Format wydruku Wydruk monochromatyczny jest stosunkowo tani w porównaniu do druku atramentowego, jednak gdy w grę wchodzi wydruk kolorowy laserowy, koszty eksploatacji rosną znacząco. Zakup tonera kolorowego z systemem CMYK to cena ok. 800 zł. Druk laserowy kolorowy sprawdza się gdy w firmie sami drukujemy materiały reklamowe czy ulotki związane z sympozjami czy szkoleniami, gdzie jakość wydruku jest naprawdę wysoka. Jednak jeśli nie korzystamy z takich wydruków często warto zastanowić się czy, aby na pewno powinniśmy się narażać na takie koszty eksploatacji. Coraz więcej jest na rynku dostępnych modeli atramentowych kolorowych (również modeli wielofunkcyjnych), gdzie szybkość i jakość wydruku została znacząco poprawiona, gwarancja komfortu pracy i wygody to już ich standard, a dodatkowo koszty eksploatacyjne są dużo niższe w porównaniu z tworzeniem dokumentów laserowych. Zastanówmy się też jaką ilość wydruków przewidujemy i w jakim formacie? W drukarce laserowej koszt wydruku formatu A4 jest niższy, i jest to najczęściej wybieramy format w biurze. Niekiedy jednak musimy postarać się o wydruk w formacie A3, drukując np. ogłoszenia czy oferty, więc na taką funkcję drukarki również warto zwrócić uwagę przy zakupie. W urządzeniu wielofunkcyjnym natomiast warto sprawdzić rzeczywistą powierzchnię pracy skanera. Zbyt mała powierzchnia może powodować, że przy skanowaniu utnie nam część skanowanego dokumentu, wobec tego tutaj warto zainwestować w powierzchnię skanującą w formacie A3.

Ludmiła Piotrowska

Pracownik biurowy w firmie komputerowej, Wrocław.